درمان معده درد با عسل + ۷ درمان خانگی و سریع ورم معده و زخم معده با عسل

درد معده تجربه ناخوشایندی است که برای همه ما پیش آمده است. اگر درد معده هر چند وقت یک بار به سراغتان می آید، باید به دنبال درمان اصولی باشید و چه بهتر که این درمان، یک درمان خانگی، طبیعی و بدون داروهای شیمیایی باشد. بر اساس تحقیقات علمی، عسل طبیعی به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و محافظتی یکی از بهترین درمان ها برای درد معده ناشی از زخم معده، التهاب یا نفخ معده است و خواص زیادی دارد. اگر علت معده درد شما، زخم معده است نباید به دنبال درمان سریع باشید، چون باید زخم معده به مرور زمان ترمیم و درمان شود. در این مقاله ما متناسب با علت معده درد، راه حل های درمان معده درد با عسل را پیشنهاد داده ایم.

درمان معده درد با عسل

گاهی مصرف داروهای شیمیایی، باعث مشکلات دیگری می شود؛ مثلا خود من یک بار برای نفخ معده به پزشک متخصص داخلی مراجعه کردم. پزشک برای رفع مشکل دارویی داد که دریچه معده را کمی باز می کرد. این دارو باعث حل مشکل نفخ شد، ولی باعث بالا زدن اسید معده به مری و زخم مری شد! پس چه بهتر که به دنبال روش درمان معده درد با عسل و مواد طبیعی باشیم.

عسل برای معده درد

برای اینکه درد معده خود را درمان کنید، باید ابتدا بفهمید علت آن چیست. معده درد علت های مختلفی دارد از جمله:

  • زخم معده
  • سوء هاضمه
  • رفلاکس اسید معده به مری
  • نفخ معده
  • ورم معده یا گاستریت
  • ویروسی شدن و عفونت معده
  • گرفتگی عضلات معده
  • استرس، اضطراب و عوامل روانی

در ادامه مقاله به بررسی بعضی از این عوامل معده درد می پردازیم. با این حال علت معده درد هر چه باشد، عسل یکی از بهترین خوراکی های درمانی برای رفع مشکل معده درد است، ولی باید به روش مناسب مصرف شود. برای مثال اگر استرس و اضطراب دائمی دارید، شاید علت معده درد شما همین استرس باشد و لازم است ترکیب آب و عسل را برای آرامش مصرف کنید. تحقیقات نشان داده که عسل می تواند به کاهش استرس کمک کند و کاهش استرس باعث برطرف شدن این نوع معده درد می شود. به تمام افرادی که دچار بیماری های گوارشی هستند، توصیه می شود که عسل طبیعی را جایگزین قند و شکر کنند.

آیا عسل برای معده درد مفید است؟

بله! خوردن عسل برای درد معده خوب و مفید است؛ اما همان طور که گفتیم باید علت معده درد را پیدا کنید.

تجربه و تحقیقات علمی نشان می دهند که عسل یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش و رفع معده درد است. درد معده در بسیاری از موارد به علت وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری  (Helicobacter pylori)در معده است.  البته این باکتری در معده نیمی از مردم جهان وجود دارد، ولی بیشتر افراد هیچ علامت یا عارضه ای ندارند و مشکلی برایشان ایجاد نمی شود. با این حال این باکتری می تواند در بعضی افراد باعث آلوده شدن پوشش معده، عفونت  و در نتیجه زخم معده و ورم معده شود.

عسل خاصیت ضد باکتریایی خیلی خوبی دارد که باعث از بین رفتن باکتری هلیکوباکتر پیلوری یا کاهش فعالیت آن می شود. تحقیقات نشان داده که عسل به علت داشتن پر اکسید هیدروژن، مثل یک ضد عفونی کننده است! همچنین عسل در بدن، متیل گلیوکسال تولید می کند که این ماده در برابر باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده موثر است. در نتیجه عسل می تواند با از بین بردن این باکتری، درد معده را برطرف کند. البته توجه کنید که اگر فعالیت این باکتری باعث آسیب به بدنه معده شده باشد، باید تا بهبود این آسیب، به مصرف عسل ادامه دهید تا از فعالیت باکتری جلوگیری کرده و به مرور درد معده برطرف شود. درمان سریع معده درد با عسل، موقعی که معده زخم شده باشد وجود ندارد.

تذکر: توجه داشته باشید که خاصیت ضد باکتری عسل، در عسل های مختلف، متفاوت است. مثلا عسل مانوکا که یک عسل کمیاب و خیلی گران قیمت است، خاصیت ضد باکتری بیشتری دارد. مطمئنا عسل های بی کیفیت و تقلبی هیچ خاصیت ضد باکتری ندارند.

همچنین عسل خاصیت ضد التهابی دارد. گاهی اوقات علت معده درد، التهاب معده است. در این مواقع خوردن عسل می تواند التهاب را کم کرده و درد معده را بهبود بخشد

علت های درد معده

همان طور که گفتیم اول باید علت معده درد را پیدا کنید و بعد درمان متناسب با آن را با کمک عسل اجرا کنید. در زیر به برخی از بیماری های معده که مصرف عسل می تواند به بهبود آن کمک کند اشاره می کنیم و در بخش های بعدی روش درمان هر کدام با عسل را بیان می کنیم.

۱- زخم معده: زخم معده به معنی ایجاد زخم و التهاب در بافت دیواره معده می باشد. این عارضه معمولا توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود. همچنین مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی به دلیل اینکه لایه مخاطی معده را تغییر می دهند باعث می شوند اسید معده به دیواره ی معده آسیب بزند و در نهایت زخم معده ایجاد شود. استرس و تنش های عصبی نیز می توانند باعث افزایش ترشح اسید معده و در نهایت ایجاد زخم معده شوند.

۲- نفخ معده: به صورت طبیعی در فرآیند هضم غذا، گاز هایی مثل متان و هیدروژن توسط باکتری ها تولید می شوند. حال اگر میزان این گاز ها بیش از اندازه شود، باعث ایجاد درد و ناراحتی در معده خصوصا از ناحیه پشت کمر می شود. علت این مشکل عدم تعادل در فعالیت باکتری های معده است.

۳- رفلاکس اسید معده: دراین بیماری اسید معده به دیواره مری برخورد کرده و باعث ایجاد سوزش می شود.

۴- ورم معده یا گاستریت: این بیماری به دلیل التهاب و ورم کردن دیواره داخلی معده در اثر تجمع باکتری ها ایجاد شده و با علائمی مانند درد در ناحیه معده، آروغ زدن، سوء هاضمه و نفخ همراه است.

روش درمان معده درد با عسل

برای درمان سریع معده درد با عسل باید ابتدا علت درد معده تان را متوجه شوید یا حداقل حدس بزنید. سپس با توجه به علت، بهترین درمان معده درد با عسل را انتخاب و عمل کنید. در ادامه روش های مناسب تر برای معده درد ناشی از هر علت بیان می شود.

نقل شده که امام صادق (ع) فرموده است خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف می‌کند. یک لیوان آب گرم با یک قاشق غذا خوری عسل، یک درمان عمومی برای درد معده است. در هنگام معده درد اگر عسل دم دست دارید با یک لیوان آب گرم ترکیب و میل کنید که راحت ترین و سریع ترین روش درمان معده درد با عسل است اما موثرترین نیست. برای اینکه موثرترین روش درمان درد معده با عسل را اجرا کنید باید درمان متناسب با علت معده درد را پیدا کنید که در ادامه می آید.

درمان درد معده ناشی از زخم معده با عسل

زخم معده یا در اثر ترشح زیاد اسید معده است، یا در اثر عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری و یا مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن.

حکیم خیر اندیش در طب سنتی برای درمان درد معده ناشی از زخم معده این نسخه را پیشنهاد می دهد: یک قاشق مرباخوری دانه یا بذر بارهنگ را با یک لیوان عرق نعنا ده دقیقه بجوشانید و بعد از اینکه کمی خنک شد، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید و میل کنید. ۴۰ تا ۶۰ روز این نسخه را ادامه بدهید. بهتر است این ترکیب را قبل از خواب بنوشید. اگر مشکل یبوست دارید به جای یک لیوان عرق نعنا، نصف لیوان عرق نعنا و نصف لیوان گلاب مصرف کنید.

 

اگر زخم معده ناشی از عفونت باکتریایی است، باید در انتخاب عسل دقت کنید و عسل های با کیفیت و عالی استفاده کنید. عسل های طبیعی و با برگه آزمایش و ضمانت نامه را می توانید از صفحه خرید عسل فروشگاه کیمیاس تهیه کنید. برای بهبود زخم معده، یک قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و در طول روز ۳ تا ۵ بار میل کنید. این کار را صبح ناشتا و همچنین قبل از خواب هم انجام دهید.

 اگر اسید معده تان زیاد ترشح می شود، احتمالا زیاد استرس دارید و باید این استرس را کنترل کنید. در کنار این کنترل استرس، برای کاهش اسید معده می توانید از ترکیب یک لیوان آب گرم و یک قاشق غذاخوری عسل استفاده کنید. اگر به این ترکیب، یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین اضافه کنید بهتر است. باید این مخلوط را همان موقع که جوش شیرین را اضافه کردید میل کنید.

اگر زخم معده شما در اثر مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن ایجاد شده است، علاوه بر درمان های بالا، استفاده از موم عسل به شما پیشنهاد می شود. برای توضیحات بیشتر در به تیتر درمان معده درد با موم عسل در همین مقاله مراجعه کنید.

نسخه های دیگر برای درمان معده درد ناشی از زخم معده با عسل:

  • برای درمان معده درد با عسل، سردی معده و ترش کردن، صبح ناشتا و همچنین آخر شب دو قاشق چای خوری عسل میل کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر، به هنگام صبح یک ساعت بعد از مصرف عسل، از نوشیدن و خوردن خودداری کنید.
  • در ۴۰۰ سی سی آب جوش، ۵ گرم آویشن ریخته و بگذارید تا دم بکشد. یک ساعت بعد از صرف غذا یک فنجان از آن را با عسل شیرین کرده و بنوشید.
  • برای درمان درد معده با عسل روش دیگری نیز وجود دارد که به صورت ضماد صورت می گیرد. (ضماد به معنی مرهم گذاشتن بر روی زخم است). در این روش شما می‌توانید موسیر را با عسل مخلوط کنید و بر روی قسمتی که درد دارید قرار دهید. ترکیب گفته شده به مرور جذب خواهد شد.
  • یک قاشق مربا خوری از پودر شنبلیله را جوشانده و صبح‌ها به صورت ناشتا آن‌را بنوشید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید.
  • یک قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان ماست اضافه کرده و روزی ۳ بار از این ترکیب بنوشید. این روش برای درمان معده درد با عسل و همچنین درمان اسید معده بسیار مفید می‌باشد.

درمان درد معده ناشی از نفخ معده با عسل

یک قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و قبل از غذا بنوشید. این می تواند به تحریک تولید بزاق و آنزیم های گوارشی کمک کند، که می تواند هضم غذا را بهتر کرده و از گاز و نفخ جلوگیری کند.

حکیم خیر اندیش در طب سنتی برای درمان درد معده ناشی از نفخ معده همان نسخه زخم معده را پیشنهاد می دهد که در بالا ذکر شد. یک قاشق مرباخوری دانه یا بذر بارهنگ با یک لیوان عرق نعنا ده دقیقه جوشانده شود و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی به آن اضافه و میل کنید.

نسخه های دیگر برای درمان معده درد ناشی از نفخ معده با عسل:

نقل شده از امام صادق (ع) که فرموده است: خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است.

  • مخلوط عسل با پودر پوست بالنگ نیز برای درمان نفخ معده کاربرد دارد. این معجون تفاوتی ندارد که در چه زمانی و پیش یا پس از غذا استفاده شود.
  • برای صبحانه، عسل و کره مصرف نمایید.
  • ترکیب عسل و پودر زنیان نیز بعد از غذا خوردن برای درمان نفخ معده بسیار کارآمد است.
  • پیاز پخته را وقتی خنک شد با مقداری عسل مخلوط کرده و مصرف کنید. این ترکیب اشتها را نیز افزایش می دهد.

درمان درد معده ناشی از گاستریت یا ورم معده با عسل

همان طور که گفته شد گاستریت یا ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و بعضی معده دردها به علت همین التهاب است. درمان اصلی این مشکل با عسل هم همان روش عمومی است؛ یعنی برای درمان ورم معده‌ با عسل، بایستی یک قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و صبح ها به صورت ناشتا میل نمایید.

نسخه های دیگر درمان معده درد ناشی از ورم معده:

  • در درمان ورم روده و معده یک قاشق غذا خوری پودر ریحان را در نصف لیوان دم کرده و صاف کرده آن را با عسل روزانه یک یا یک و نیم لیوان در روز بتدریج مصرف کنید در درمان ورم معده ،روده و یبوست موثر است.

  • به عنوان درمان یک تخم مرغ خام که با عسل مخلوط شده باشد به یک فنجان شیر تازه گاوی که جوشیده شده بعد از ولرم شدن، اضافه و میل می‌شود. آن را ده روز ناشتا بنوشید. در زمان درمان و نیز مدتی پس از درمان، بیماران مبتلا به زخم معده باید از خوردن غذاهای حاوی فیبر و الیاف گیاهی و سبوس دار بپرهیزند.

درمان درد معده ناشی از گرفتگی عضلات معده با عسل

یک قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان دمنوش بابونه اضافه کنید و بعد از هر وعده غذا و همچنین قبل از خواب بنوشید. دمنوش بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم است که می تواند به شل شدن عضلات معده و کاهش گرفتگی و درد کمک کند.

درمان معده درد ناشی از استرس با عسل

گاهی علت درد معده، استرس و اضطراب است. استرس می تواند باعث تغییر هورمون ها، اشکال در خون رسانی به معده و به هم خوردن تعادل باکتری های معده شود و در نتیجه معده درد بگیرید. گاهی استرس باعث ترشح بیش از حد اسید معده و در نتیجه زخم معده می شود. در این مواقع عسل بسیار مفید است. عسل به علت داشتن تریپتوفان (tryptophan) که نوعی اسید آمینه است باعث تولید سروتونین می شود. سروتونین یا هورمون شادی نقش مهمی در تنظیم خلق و خو، خواب، اشتها و عملکرد دستگاه گوارش دارد. سطح پایین سروتونین می تواند منجر به افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات خلقی شود. خوردن عسل باعث تولید سروتونین در بدن شده و به فرد آرامش می دهد (منبع).

به علاوه همان طور که قبلا گفتیم، اگر بدنه معده در اثر ترشح زیاد اسید معده، زخم شده باشد، مصرف مداوم آب و عسل می تواند به مرور باعث ترمیم آن شود. عسل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به کاهش التهاب و بهبود زخم کمک کند.

نحوه مصرف عسل برای رفع معده درد ناشی از استرس: موقع استرس یک لیوان آب گرم را با یک تا دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و میل کنید. اگر به این ترکیب کمی گلاب هم اضافه کنید بهتر است. اگر استرس ادامه دار دارید، یک لیوان آب و عسل را سه بار در روز و همچنین قبل از خواب میل کنید.

درمان معده درد ناشی از ترش کردن معده با عسل

در طب سنتی، ترش کردن معده و باد گلو (آروغ زدن) و آب از دهان جاری شدن بدون اراده از علایم سردی معده است. برای معالجه باید تا بهبودی کامل، صبح ناشتا به میزان یک قاشق چایخوری عسل میل نمایید.

آیا عسل و زنجبیل برای درد معده مفید است؟

زنجبیل برای کاهش اسید معده، یبوست و بهبود حالت تهوع مفید است و می تواند بدنه معده را در برابر اسید معده محافظت کند. با این حال زنجبیل در بعضی افراد باعث رفلاکس اسید معده و سوزش سر معده و زخم مری می شود. اگر زنجبیل برای شما عارضه جانبی ندارد، میتوانید برای درمان درد معده ناشی از اسید زیاد معده از آن استفاده کنید. برای این کار، مقداری زنجبیل تازه بصورت ورقه های نازک برش دهید وآن را در آب ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید تا عصاره آن خارج شود. سپس آن را از صافی رد کرده تا تکه های زنجبیل جدا شود. به محلول باقی مانده یک قاشق عسل اضافه کنید. این ترکیب را بعد از ناهار و بعد از شام میل کنید.

آب و عسل ناشتا برای معده

مصرف عسل و آب ولرم بصورت ناشتا باعث بهبود عملکرد معده شده و از درد و سوزش معده جلوگیری می کند؛ به همین دلیل به روزه داران توصیه می شود، برای بازکردن روزه یک لیوان آب ولرم و عسل میل کنند (منبع).

بهترین عسل برای معده درد

بهترین عسل برای معده درد، عسلی است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی بیشتری باشد. بنابراین اگر عسل را برای درمان درد معده مصرف می کنید، باید عسلی مصرف کنید که کاملا طبیعی و با کیفیت باشد. عسل های طبیعی و با برگه آزمایش و ضمانت نامه را می توانید از صفحه خرید عسل فروشگاه کیمیاس تهیه کنید.

نوع عسل با توجه به گیاهانی که زنبور از آن تغذیه می کند تعیین می شود به عنوان مثال اگر زنبور از گیاه آویشن تغذیه کند، عسلی که تولید می کند برای درمان بیماری های معده و بیماری های تنفسی مفید است چرا که خواص آویشن را نیز در دل خود دارد. در مورد اینکه کدام عسل ها بهترین عسل برای درد معده هستند تحقیقات علمی انجام نشده است. با این حال گفته می شود که عسل گون و عسل آویشن خواص بیشتری برای معده درد دارند.

بهترین عسل ها برای بهبود درد معده عبارتند از:

  1. عسل گون: گون گیاهی کوهستانی است که در طب سنتی ایرانی و چینی بسیار پر کاربرد است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی بوده، باکتری های مضر معده را از بین برده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. عسل گون معمولا اوایل تابستان تولید شده و زرد رنگ می باشد. برای خرید عسل گون طبیعی و با کیفیت به فروشگاه عسل کیمیاس مراجعه کنید: خرید عسل گون
  2. عسل آویشن: آویشن به خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی معروف است به طوری که در مصر قدیم برای مومیایی کردن اجساد از آویشن استفاده می کردند. عسل آویشن در بین انواع عسل ها خاصیت ضد باکتریایی بیشتری دارد و به همین خاطر در سرماخوردگی ها بیشتر توصیه می شود (منبع). در خرید عسل آویشن اصل دقت کنید که این عسل قهوه ای رنگ می باشد. برای خرید عسل آویشن طبیعی و با کیفیت به فروشگاه عسل کیمیاس مراجعه کنید: خرید عسل آویشن.

درمان معده درد با موم عسل

موم زنبور عسل اثرات خفیف ضد تورم (ضد التهابی) دارد. همچنین شواهدی وجود دارد که می‌تواند به محافظت از معده کمک کند (منبع). موم عسل خواص آنتی باکتریایی دارد و می تواند با باکتری های مضری که ممکن است باعث عفونت معده یا اسهال در دستگاه گوارش شوند، مبارزه کند. بنابراین مصرف عسل همراه با موم تاثیرگذاری این ماده بر درمان درد معده را بیشتر می کند.

موم زنبور عسل می تواند به کاهش سطح کلسترول، جلوگیری از عفونت و محافظت از معده در برابر زخم های ناشی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) کمک کند (منبع). در مجموع می توان گفت موم عسل برای معده درد مفید است.

درمان خانگی معده درد شبانه با عسل

درد معده شبانه نه تنها نشانه بیماری های گوارشی است، بلکه اگر تکرار شود، هشدار بیماری های خطرناک دیگر است و باید حتما به آن رسیدگی کنید و به درمان های خانگی بسنده نکنید. البته در بیشتر موارد، درد معده شبانه دلایل معمولی مثل نفخ معده، سندرم روده تحریک‌پذیر، زخم معده و رفلاکس اسید معده دارد و جای نگرانی نیست.

وقتی بدن شما در حالت عمودی (یعنی ایستاده یا نشسته) قرار دارد، نسبت به زمانی که دراز کشیده اید، بهتر می تواند غذا را هضم کند همچنین چرخه طبیعی بدن به شکلی است که در هنگام شب فعالیت دستگاه گوارش و معده کم می شود. بنابراین اگر مشکل زمینه ای مانند زخم معده داشته باشید و یا در شب غذای سنگین مصرف کنید ممکن است دچار معده درد شبانه شوید (منبع).

برای درمان درد معده در شب، باید علت معده درد را برطرف کنید. اگر علت نفخ معده است یا زخم معده و مری باعث درد معده شبانه می شود، متناسب با آن درمان را انتخاب کنید. در قسمت های قبلی مقاله، برای هر علت، راهکارهای درمانی ارائه دادیم که می توانید به آن ها مراجعه کنید. مثلا برای درمان معده درد شبانه ناشی از نفخ معده به تیتر «درمان درد معده ناشی از نفخ معده با عسل» مراجعه کنید.

درمان معده درد با عسل به روش طب سنتی

از منظر طب سنتی، عسل دارای طبع گرم است بنابراین برای کسانی که دچار سردی معده یا سوء هاضمه هستند بسیار مفید است. بسیاری از اطبای سنتی برای بهبود عملکرد معده، هضم بهتر غذا و درمان زخم معده توصیه می کنند روز خود را با عسل آغاز کرده و با عسل به پایان برسانید. به این صورت که صبح یک قاشق عسل را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و بصورت ناشتا میل کنید و شب قبل از خواب یک قاشق عسل به همراه ۷ عدد سیاهدانه مصرف کنید.

حکیم خیر اندیش از معروف ترین اساتید طب سنتی، برای درمان درد معده ناشی از زخم معده با نفخ معده این نسخه را پیشنهاد می دهد: یک قاشق مرباخوری دانه بارهنگ را با یک لیوان عرق نعنا یا نصف و نصف عرق نعنا و گلاب، به مدت ده دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی در آن حل کنید و میل کنید. این نسخه را باید ۴۰ تا ۶۰ روز انجام دهید. بهتر است این ترکیب را قبل از خواب بنوشید.

توصیه های ایمنی درمان معده درد با عسل

  • برای درمان معده درد با عسل، عسل را بصورت خام مصرف کنید و از حرارت دادن زیاد آن بپرهیزید و همچنین از عسل های پاستوریزه استفاده نکنید (عسل پاستوریزه عسلی است که در دمای بسیار بالا حرارت می بیند تا دیرتر شکرک بزند). حرارت بالا باعث تغییر در ساختار و کاهش خواص درمانی عسل می شود.
  • عسل را بیش از اندازه مصرف نکنید زیرا میتواند منجر به بالارفتن قند خون، کاهش فشارخون، شکم درد و حتی تشدید درد معده شود.
  • اگر در معده خود درد شدیدی احساس می کنید که تکرار می شود و یا معده درد شما با علائمی مثل تهوع و سرگیجه، اسهال، خون در مدفوع همراه است، قبل از هراقدامی به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسر داروهای خانگی بپرهیزید.
  • در صورتی که بیماری های زمینه ای از جمله دیابت و فشار خون پایین دارید عسل را به میزان کم مصرف کنید.

عوارض مصرف عسل برای درمان معده درد

عسل به طور کلی برای اکثر افراد در درمان درد معده بی خطر است. با این حال، ممکن است بعضی افراد عوارضی را تجربه کنند؛ به عنوان مثال بعضی افراد نسبت به عسل حساسیت و آلرژی دارند. بعضی افراد با خوردن عسل دچار دل درد و مشکلات گوارشی می شوند. خوردن عسل زیاد در افراد دیابتی می تواند مشکل ساز شود. عسل می تواند با برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون و داروهای دیابت تداخل داشته باشد. بنابراین در صورتی که از این داروها استفاده می کنید، قبل از استفاده از عسل برای درمان درد معده با پزشک خود مشورت کنید. برای اینکه دچار مشکل نشوید، با مقدار کمی عسل شروع کنید و مقدار آن را به تدریج افزایش دهید تا مطمئن شوید عوارضی برای شما نداشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید