عسل بهارنارنج و خواص گوناگون درمانی آن

عسل بهارنارنج و خواص آن

وجود ویتامین C در این نمونه از انگبین‌ها بسیار محسوس‌تر است. عسل بهار نارنج بسیار مقوی، انرژی‌زا و دارای طبعی گرم است.

عسل بهارنارنج برای تقویت اعصاب بسیار مفید است و مصرف آن به درمان بی‌خوابی یا مشکلات خواب کمک می‌کند. مصرف این عسل برای افرادی که افسردگی دارند بسیار مفید بوده و باعث ایجاد آرامش، نشاط و انرژی می‌شود.

عسل بهارنارنج تقویت کنننده قلب است و به تصفیه خون کمک می‌کند.

عسل بهار نارنج همانند خواص عسل آویشن و خواص عسل گشنیز دارای خاصیت ضد سرطانی است و مصرف آن به ویژه برای کمک به درمان سرطان معده مفید تلقی می‌شود.

خاصیت ضد تهوع و سم، ضد باکتری، ضد قارچ و ازدیاد متابولیسم پایه از خواص عسل بهارنارنج و سایر عسل مرکبات است. جالب است بدانید عسل مرکبات، به دلیل سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن، به تعادل وزن کمک زیادی می‌کنند.

کاهش دلشوره و اضطراب از دیگر خواص عسل بهارنارنج است، چرا که اثری همانند مسکن دارد.

تحقیقات اخیر محققان بر روی خواص عسل بهار نارنج نشان می‌دهد که بیشترین تاثیر این عسل بر روی سیستم عصبی بدن است و با کنترل ضعیف قند خون یا تحمل گلوکز، تاثیر چشمگیری بر حافظه‌کاری، حافظه بیان شفاهی و سرعت پردازش مغز یا عملکرد‌های اجرایی دارد.

عسل بهارنارنج برای تقویت دستگاه گوارش مفید است و به درمان سکسکه، رفع سوء هاضمه، رفلاکس و دفعه کرم‌های روده کمک می‌کند؛ مصرف این عسل باعث افزایش اشتها می‌شود.

عسل بهارنارنج تسکین دهنده درد گلو است و مصرف آن به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک می‌کند.

درخت بهارنارنج

درخت بهارنارنج درختی همیشه سبز است و عطر بسیار زیاد و دل‌انگیز آن سبب شده تا علاوه بر بازار عسل، توجه صنعت عطرسازی هم به این درخت جلب شود.

در کشور ایران، درخت بهار نارنج، در باغ‌های مرکبات شمال و جنوب کشور یافت می‌شود. درخت بهار نارنج می‌تواند ارتفاعی حدود ۹ متر را داشته باشد؛  گل‌های بهارنارنج  یکی از معطرترین گل‌ها در بین انواع گل میوه‌هاست. شکوفه‌های بهار نارنج سفید رنگ، معطر تکی و یا به شکل دسته های کوچک بر روی ساقه‌های درخت قرار دارند و از گل، برگ و میوه این درخت در تولید صنایع غذایی، صنعت عطرسازی و در طب سنتی استفاده می‌شود.

برگ‌های درخت بهار نارنج طولی بین ۷ الی ۱۰ سانتیمتر دارند و شکلی تخم مرغی- مستطیلی پیدا می‌کنند همچنین شاخه این درخت پر از خار‌های تیز است . میوه حاصله از این درخت نارنجی رنگ و شبیه پرتقال است با این تفاوت که رگه ترشی و تلخی آن به اندازه‌ای است که به تنهایی قابل خوردن نبوده و باید از آن به عنوان چاشنی در غذا استفاده کرد. عسل بهار نارنج، نیز یکی از فراورده‌های مفید به دست آمده از این گیاه است که ارزش غذایی بالا و کاربردهای درمانی گسترده دارد. گل‌های دسته‌ای و سفید رنگ آن غذای زنبور عسل را آماده می‌کند و شهد آن از عطر فراوانی برخوردار است.

منطقه رویش گیاه

باغات مرکبات جنوب و شمال کشور

میوه درخت بهارنارنج

میوه‌ها کروی شکل و به قطر حدود ۸ سانتی متر است . سطح میوه ناهموار است و گوشت آن ترش و پوستش تلخ می‌باشد .

مصرف نارنج به عنوان مکمل هم از قدیم رواج داشته است . میوه به شدت ترش آن سبب تحریک هضم و تسکین نفخ می‌شود . دم کرده میوه آن سردرد و تپش قلب و دلهره را آرام و همچنین تب را کاهش می‌دهد . آب آن دارای ویتامین C فراوان است . روغن‌هایی از آن می‌گیرند که در غرب به عنوان مکمل استفاده می شود و به منظور کاهش ضربان قلب و تپش قلب و دلهره مصرف می‌شود و سبب تشویق و تحریک خواب و آرامش دستگاه هضم می‌شود .

میوه بهار نارنج بسیار مقوی است و خواص عسل در واقع با خواص میوه بهار نارنج برابری می‌کند، زیرا هر چیزی که درون میوه وجود دارد، درون انگبین طبیعی بهار نارنج هم موجود است.

عسل طبیعی بهارنارنج مانند عسل یونجه یکی از خوش عطر‌ترین انواع عسل محسوب می‌شود و زنبورداری برای تهیه این عسل بسیار راحت است، زیرا درخت با شرایط سخت هم کنار می‌آید و با هر نوع خاکی سازگار است. چون زمان رویش گل‌های این درخت در فصل بهار است، بنابراین انگبین به دست آمده از این درخت یک عسل بهاری محسوب می‌شود.

برخی تصور می‌کنند که در تولید عسل بهارنارنج گرده افشانی برای درخت و میوه صورت نمی‌گیرد، چون شهد و دانه گلی (گرده گل) وجود ندارد که زنبور بخواهد آن را جابه‌جا کند در حالی که این تصور کاملا غلط است.

خواص عسل بهارنارنج به اختصار

  • سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان
  • مقوی مغز و اعصاب
  • تقویت‌کننده حافظه
  • انرژی‌زا و نشاط‌آور
  • پیشگیری از انواع سرطان و درمان سرطان
  • بهبود سرطان دستگاه گوارش
  • ضد میکروب، باکتری، قارچ و عفونت
  • پیشگیری از انواع بیماری‌های عفونی
  • تصفیه کننده خون
  • کاهش کلسترول
  • اشتهاآور

رنگ عسل

زرد مایل به عقیقی.

زمان برداشت

اوایل تا اواسط تابستان.

ترکیبات

عسل طبيعي بهارنارنج (توليد شده از شهد گل هاي بهارنارنج توسط زنبور عسل).

بهترین طریقه مصرف عسل بهارنارنج

مخلوط کردن دو تا سه قاشق عسل بهارنارنج با آب ولرم و سپس اضافه کردن آب یک لیموی ترش تازه به آن. این شربت از بهترین نوشیدنی‌های طبیعی بوده و علاوه بر ضد سرطان بودن خاصیت ضد عفونی‌کننده نیز دارد و از تمام خواص عسل مصرف شده به علاوه میزان بالای ویتامین C موجود در آب لیموی طبیعی برخوردار است.

میزان مصرف

بزرگسالان : روزانه ۵۰-۷۰ گرم

کودکان بالای یکسال : روزانه ۲۰-۳۰ گرم

مضرات عسل بهارنارنج (موارد احتیاط و منع مصرف)

همانند سایر انواع عسل، مصرف عسل بهار نارنج نیز برای کودکان کمتر از یک سال به دلیل داشتن باکتری بوتولیسم ممنوع است.

زیاده‌روی در مصرف عسل بهار نارنج با عوارضی نظیر بی‌خوابی، تپش قلب و افزایش فشارخون همراه است.

همچنین استفاده از عسل‌های تک‌گل که تنها از شهد یک گیاه خاص تهیه می‌شوند، غالبا جنبه دارویی دارند و مصرف آن‌ها باید با نظر پزشک متخصص همراه باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید